2019 - kopie
Eerste editie Danilith Nokere Koerse voor vrouwen (UCI 1.1)
Lorena Wiebes heeft de eerste editie van de Danilith Nokere Koerse (1.1) gewonnen.
De 20-jarige Nederlandse, die de Europese juniorentitel op haar palmares heeft staan, haalde het op Nokereberg in een massaspurt. De renster van Parkhotel Valkenburg haalde het met sprekend gemak voor de Duitse Lisa Klein en onze landgenote Lotte Kopecky.
Jesse Vandenbulcke, Ann-Sophie Duyck en de Nederlandse Marieke Van Witzenburg reden in de eerste koershelft een twintigtal kilometer voorop.
In de vijf lokale ronden kwam de wedstrijd maar deels los. Kaat Hannes en Lotte Kopecky waagden om beurten hun kans maar de uitval van de Italiaanse Elena Pirrona droeg het verst. De renster van Astana liet een bonus van driekwartminuut optekenen maar finaal viel alles te herdoen.
Een massaspurt dan maar en hierin won Wiebes het pleit. Vorig jaar won Lorena Wiebes een rit in de BeNe Ladies Tour. Samen met haar zege in Nokere is dit voor haar tot hiertoe haar belangrijkste overwinning bij de elite.
Winnares Lorena Wiebes werd ook de winnares van de PUR NATUR bergprijs, die net als bij de mannen begiftigd is met 1.500 euro.
Wiebes: "Verrast met mijn eerste seizoenszege".
In de finale was het echt vechten voor een goed plekje in de aanloop naar de sprint”, doet Wiebes haar verhaal. “En dat viel mee. Ik slaagde erin mee goed te positioneren. Op een bepaald moment dacht ik: nu ga ik gewoon aan. Dat bleek de juiste keuze. Toen ik even achterom keek, merkte ik dat ik een gaatje had. Volhouden nu, sprak ik mezelf moed in. Ik kon gelukkig de inspanning doortrekken tot aan de finish.”
Wiebes was wel verrast met haar eerste seizoenszege. “Natuurlijk weet ik dat ik snel ben. Dat heb ik ook vorig jaar een paar keer kunnen tonen. Maar dit jaar verliep het tot nog toe allemaal niet zoals ik had gehoopt. Dan is dit toch goed voor het vertrouwen richting de komende weken.”
De Utrechtse, twee jaar geleden nog Europees juniorenkampioene, hoopt haar uitstekende prestatie van vandaag de volgend week door te trekken. “Ik wil ook meedoen in de Driedaagse De Panne-Koksijde. Maar ik ben vooral benieuwd naar wat ik kan in Gent-Wevelgem. Ik heb geen flauw idee ofik de Kemmelberg overleef.”
Kopecky: “Jammer, maar de conditie is zeer goed”
De 23-jarige Lotte Kopecky van Lotto-Soudal was wel tevreden met haar derde plaats. “Ik zat te ver aan de voet van Nokereberg. Het was een heel gewriemel, heel de wedstrijd verliep nerveus. Ik spurtte zeer goed en kon zelfs nog Amy Pieters remonteren. Maar die eerste twee waren te ver. Jammer, maar de conditie is zeer goed. Vorige zondag werd ik al mooi vijfde in de Ronde van Drenthe, ik was blij verrast dat ik zo lang kon meegaan met de wereldtop. Nu was dit de bevestiging. Dat belooft voor het voorjaar.”


. Tien renners, met daarbij topfavoriet Jarno Mobach, rijden lange tijd met zo'n halve minuut voorsprong, voor het peloton uit. In de voorlaatste ronde probeert Mobach, een Nederlander die voor het regio-team Spie-Douterloigne rijdt, het alleen. Maar hij kan niet standhouden tegen het aanstormende peloton. Arne Marit (Van den Hauwe CT - Gentse VS) behaalde al zijn tweede zege van het seizoen. "Vandaag kwamen we met ambitie naar Nokere Koerse. Woensdag trainden we met de ploeg al op het parcours en ik had in mijn hoofd gestoken dat dit een parcours voor mij was. Zo stonden we met 189 renners aan de start en met veel ambitie ! Vooraf dacht ik aan een top 10 plaats. De hele koers voelde ik me goed en zoals mijn trainer zei : sparen, sparen en sparen . Dit deed ik ook. Het groepje dat weg was gereden vanaf ronde 2 hield lang stand. De mannen van Balen hielden het gat ongeveer hetzelfde en met nog 2 ronden te gaan ging ik eens samen met Jasper Phillipsen en nog 3 andere richting kop van de koers. Dit haalden we niet en zo ging ik gokken op de spurt. Een gevaarlijk aanloop richting eindmeet onthou ik. De laatste rechte lijn kon ik perfect uit het wiel van Phillipsen komen en mijn eerste UCI koers mee naar huis nemen !": vertelt een dolgelukkige Arne.
8 ronden - totaal 89,6 km |
